Mitt namn är Peter Pålsson och bor i Landskrona, född i Filipstad i Värmland och uppvuxen i Lund, numera pensionerad snickare och tidigare grafiker därav intresset för fotografering.

Administratör för På luffen i Grekland och Forum: På luffen i Grekland på Facebook och finns även på Instagram: paluffenigrekland

Min första resa till Grekland gjorde jag själv som 16-åring 1974 och då med Interrail genom Tyskland, Österrike, forna Jugoslavien med slutdestination Aten. Att det blev Grekland som blev mitt stora intresse är egentligen av en ren slump och det var en rymning hemifrån som låg bakom. Jag hade frågat mina föräldrar om lov att följa med kompisar till Mallorca för mina kompisar var lite äldre och jag hängde alltid med dom men fick så klart nej av förståeliga skäl. Ett par dagar senare sa jag till mina föräldrar att jag skulle sova över hos en kompis för min semester från tryckeriet jag jobbade på skulle börja på måndagen. Jag packade min blå Fjällrävenryggsäck med lite kläder och passet åkte ner också och Interrailkortet hade jag redan i bakfickan som jag inhandlat tidigare under dagen. Sa hej då och sa vi hörs imorgon, tog bussen till Stationen i Lund och skrev in Lund-Malmö i Interrailkortet och resan startade med 1200 kronor på fickan. Från Malmö blev det flygbåten över till Köpenhamn och vidare till Köpenhamns Hovedbanegård och sedan nattåget till Hamburg och sedan byte till München. Jag hade ingen riktigt bestämd plan vart jag skulle utan ville bara till något varmt land och jag funderade på franska rivieran som jag hört så mycket om. Väl framme i München gick jag till en telefonkiosk och ringde hem som jag lovat och min mor frågade om jag skulle komma hem och äta något, men jag sa det blir nog svårt för jag ringer från München men jag lovade höra av mig igen innan jag släppte luren i klykan. När jag såg mig omkring upptäckte jag två blå Fjällrävenryggsäckar och två killar som pratade svenska med varandra och det visade sig vara en kille från Stockholm och en från Göteborg som precis träffats där så jag stegade fram till dom och frågade vart dom var på väg och om vi kunde slå följe. Det visade sig att de inte heller hade bestämt sig vart dom skulle men varmt skulle det vara. Vi diskuterade fram och tillbaka om Frankrike, Italien eller Spanien men kunde inte riktigt komma överens. Då kom jag med förslaget att vi köper en tidning och ser var det är varmast så åker vi dit och det kom vi överens om. När vi kollade väderleken i tidningen och visade det 41 grader i Aten den dagen och saken var avgjord och på den vägen är det att jag blev förälskad i Grekland vid första ögonkastet. Efter 40 timmars resa var vi framme i Aten och hela resan var ett stort äventyr med många härliga möten på tåget. Vi bodde på vandrarhem i Aten och besökte Akropolis innan vi åkte till Egina och Poros som blev mina första öar i Grekland och vi sov på stränderna hela tiden och maten var billig på tavernorna och efter tre veckor skildes tre nöjda killar åt och jag påbörjade min resa hemåt igen. Jag hade varit i kontakt med min mor via telefon hela tiden och lugnat ner henne att allt var bra med mig under hela resans gång. Så man gav sig iväg som en 16-åring som knappt var torr bakom öronen men kom hem som en stolt 17-åring i augusti 1974 med massor av erfarenhet att klara sig själv och ett halvår senare flyttade jag till min första egna lägenhet. Det blev ytterligare tågluffar ner till Grekland efter den resan även om man tyckte att resan var mycket dryg men att flyga ner på den tiden var mycket dyrare än ett Interrailkort. Nu är det oftast flyg ner till Aten och sedan vidare med färjan från Rafina eller Pireus som gäller.